|
FEMMES EN MATHÉMATIQUES
À TRAVERS LE CANADA
(CWiMAC 2008)
4 et 5 décembre 2008, Université d'Ottawa
|
Le comité des femmes dans les mathématiques de la SMC, avec l'appui de la SMC et l'institut Fields, organise le 4ème atelier des femmes en mathématiques à travers le Canada (CWiMAC 2008). Le but de ces atelier CWiMAC est de soutenir le développement de la vie professionnelle des universitaires féminins juniors dans la communauté canadienne de mathématiques. CWiMAC 2008 aura lieu à l'université d'Ottawa les 4 et 5 décembre 2008. L'atelier est juste avant la réunion d'hiver 2008 de la SMC et les participants sont encouragés à rester à Ottawa pour assister à cette réunion. Toutes les femmes en sciences mathématiques aux universités canadiennes sont invitées à s'appliquer.
Organisateurs
- Lucy Campbell,
École de mathématiques et de statistique, Université Carleton
- Gerda de Vries
(co-présidente), Département des sciences mathématiques et statistiques, Université d'Alberta
- Ariane Masuda,
Département de mathématiques et de statistique, Université d'Ottawa
- Monica Nevins,
Département de mathématiques et de statistique, Université d'Ottawa
- Ping Zhou
(présidente), Département de mathématiques, de statistique et de l'informatique, Université St. Francis Xavier
Format
Il y aura des présentations sur des carrières en sciences mathématiques par les femmes bien établies, des présentations scientifiques par les femmes juniors, une réunion-débat, de petites discussions de groupe, et des activités de mentorat. Les étudiantes de troisième cycle et les chercheuses post-doctorales participant à l'atelier sont encouragées à présenter un exposé sur leurs intérêts de recherches, sous forme de soit une présentation de 20 minutes, soit une affiche.
Horaire (provisoire)
Toutes les activités, sauf la session d'affiches (et la pause-café qui
la précède) auront lieu dans la salle DMS 1140 (ou DMS 1150). La
session d'affiches et la pause-café y associé auront lieu au Terminus,
au deuxième étage du centre universitaire. Le dîner jeudi soir aura
lieu au restaurant The House (191 Somerset Est, au coin de l'av King
Eduard).
Voici la carte.
Jeudi le 4 décembre 2008
|
Temps |
Événement |
16h00 à 17h00 |
|
17h00 à 18h00 |
Entretien public (en anglais) |
|
Orateur : |
Margaret-Ann Armour, University of Alberta |
Titre : |
Connecting More Women to Mathematics Through Project Catalyst |
Résumé : |
In spite of implications in the media that women are taking over the world, we are still few in the mathematical sciences. Many studies have explored the reasons for this, and have suggested actions to bring about change. Why has this change been slow, and what can we do to catalyze it? Project Catalyst at the University of Alberta is implementing practices to increase the numbers of women faculty in math and science departments and is developing longer term strategies. Not only is this important to avoid faculty shortages but I believe that Mathematics needs women!
|
|
18h00 à 21h00 |
Dîner de banquet et petite discussion de groupe
|
|
Orateur :
|
Larissa Vingilis-Jaremko,
association canadienne des filles en sciences
|
|
|
Vendredi le 5 décembre 2008 |
Temps |
Événement |
08h30 à 09h00 |
Café et muffins |
9h00 à 9h45 |
Développement professionnel : Présentation invité et discours dirigé I
|
|
Orateur :
|
Gerda de Vries,
Université d'Alberta
|
Titre :
|
L'art de faire une présentation mathématique efficace (en anglais)
|
|
9h50 à 10h35 |
Développement professionnel : Présentation invité et discours dirigé II
|
Orateur :
|
Malgorzata Dubiel (Université Simon Fraser)
|
Titre :
| Teaching and Research: Finding a Balance (en anglais)
|
Résumé :
|
Academic appointments usually involve both research and teaching responsibilities. Some universities and colleges
even require both research and undergraduate teaching presentations as part of the interview process. How should
one prepare for the interview so you send the message that you are focussed on research, but, at the same time, taking
your undergraduate teaching seriously?
When you get the job you want, can you balance teaching and research and do a good job in both? How does one
find out what the departmental norms and expectations are? Where should one look for help and advice?
These questions are particularly important to women since most mathematics departments in Canada and US still
have relatively few women. This makes the line between fitting in and being taken for granted (whatever this may mean)
a very blurred one at times.
|
|
10h35 à 11h00 |
Pause-café |
11h00 à 12h30 |
Session d'affiches
- Amy Cameron, Maryam Haghighi, University of Ottawa
Learning Mathematics in Public Schools: The Importance of a Hands-On Approach
- Danielle Cox, Dalhousie University
On Strongly Connected Reliability
- Jing He, Carleton University
Path Ideal and Its Properties
- Karyn McLellan, Dalhousie University
The Growth of Random Fibonacci Sequences
- Maryam Namazi, University of Victoria
The effect of the meridional barotropic shear on the equatorial Kelvin waves
- Sarah Plosker, University of Regina
Capacities of Completely Positive Maps
- Nancy Soontiens, University of Waterloo
Numerical Simulation of Supercritical Trapped Internal Waves over Topography
|
12h30 à 14h00 |
Déjeuner
|
Orateur :
|
Wendy MacCaull,
Université de St. Francis Xavier
|
Titre :
|
New Directions in Applying for Mathematical Research Funding
|
Résumé :
|
The research environment is changing providing many new funding opportunities and initiatives. There is more support for collaborative and interdisciplinary research and partnerships with industry and non profit organizations are encouraged. The talk focuses on strategies for, and lessons and professional and personal benefits resulting from embracing this new research milieu.
|
|
14h00 à 15h30 |
Développement professionnel : Réunion-débat
|
Titre :
|
L'équilibre entre le travail et la vie
|
Animatrice :
|
Lucy Campbell (Université Carleton)
|
Invitées :
|
Margaret Beattie (Université Mt. Allison)
Lucia Moura (Université d'Ottawa)
Mateja Sajna (Université d'Ottawa)
Rebecca Tyson (Université de la Colombie Britannique à Okanagan)
|
|
15h30 à 16h00 |
Pause-café |
16h00 à 16h20 |
Session parallèle I |
|
DMS 1140 :
| Orateur : |
Elaine Beltaos, University of Alberta |
Titre : |
Algebra and Conformal Field Theory |
Résumé : |
Conformal Field theory (CFT) has deeply influenced mathematics over the past 30 years. A CFT is a two-dimensional quantum field theory that is invariant under the conformal (angle-preserving) transformations; hence it is very symmetric. In this talk we will discuss what CFT's are and some of the algebra involved in studying them.
|
DMS 1150 :
| Orateur : |
Rebecca Hammond, Acadia University |
Titre : |
Modeling Mites in Apple Trees |
Résumé : |
Various species of pest mites pose significant challenges for apple growers worldwide. In Nova Scotia's Annapolis Valley, infestations of phytophagous mites, primarily the European red mite, Panonychus ulmi (Koch), can cause serious economic losses in apple orchards. The mites damage the leaves, which results in excessive fruit drop, thus causing lower yields and poorer fruit quality. A mathematical model of the population dynamics of the European red mite can provide insight into ways to control the mites. This talk shows the development of such a mathematical model. The model results show that spraying pesticides on the mites at certain times can be counter-productive which is consistent with observations in the field.
|
|
16h30 à 16h50 |
Session parallèle II |
|
DMS 1140 :
| Orateur : |
Hong Yue, Concordia University |
Titre : |
A John-Nirenberg Type Inequality |
Résumé : |
The John-Nirenberg inequality characterizes functions in the space BMO in terms of the exponential decay of the distribution function of their oscillations over a cube. We study a John-Nirenberg type inequality for a space related to BMO.
|
DMS 1150 :
| Orateur : |
Caroline Lambert, University of Montreal |
Titre : |
Classification of linear differential systems |
Résumé : |
If we take two linear differential systems, we can ask ourselves if there exists a change of variables that links them, for example an analytic change of the form y(x)=T(x)z(x), with T(x) invertible and analytic. If so, we can say that they are equivalent and classify all the systems with this equivalence relation. I will talk about the classification of some type of linear differential systems having an irregular singularity at the origin, introducing the formal normal form and the Stokes phenomenon.
|
|
17h00 à 17h20 |
Session parallèle III |
|
DMS 1140 :
| Orateur : |
Asia Matthews, Queen's University |
Titre : |
Post-secondary mathematics instruction: the change in enrollment and the lack of change in teaching methods |
Résumé : |
Why aren’t instructors of post-secondary students required to learn how to teach, when this is required of elementary and high school teachers? In this talk I will give a historical overview of the change in learning needs of students in post-secondary mathematics courses in Canada and the United States and make an argument for reform in the teaching of these courses. The number of students enrolled in post-secondary education has increased dramatically since the 1960’s, due, in part, to the baby boom. While elementary educational methods are aimed at the average student, traditional post-secondary instruction has focused on the “better” student. I will argue that this approach fails to properly educate a large number of university students today. Specifically, I will discuss the gender gap in enrollment in the natural sciences, and in particular in Mathematics, and possible reasons for this disparity.
|
DMS 1150 :
| Orateur : |
Zahra Montazeri, University of Ottawa |
Titre : |
Statistical Identification of Regulatory Relationships Between Genes |
Résumé : |
Discovering causal relationships between genes on the basis of observed data is often of interest. The researcher has a number of gene expression measurements over time and wishes to predict which genes regulate genes of interest. For this task, I constructed a statistical model that can predict the regulating gene that dominates the expression dynamics of each regulated gene of interest. I will present a number of regression models and prior distribution used to infer the model parameters representing gene-gene influences. These models are modified to deal with missing data case that commonly occurs in microarray studies. The proposed methods are applied to a set of data from plant cell cultures and also to yeast data.
|
|
17h30 à 17h45 |
Dénouement |
Liste de participants
Participant |
Affiliation |
Armour, Margaret-Ann
| |
University of Alberta
|
Beattie, Margaret
| |
Mount Allison University
|
Beltaos, Elaine
| |
University of Alberta
|
Benkart, Georgia
| |
University of Wisconsin-Madison and AWM
|
Brimacombe, Bridget
| |
Carleton University
|
Burgess, Andrea
| |
University of Ottawa
|
Cameron, Amy
| |
University of Ottawa
|
Campbell, Lucy
| |
Carleton University
|
Campbell, Sue Ann
| |
University of Waterloo
|
Cates, Stephanie
| |
Carleton University
|
Cox, Danielle
| |
Dalhousie University
|
de Vries, Gerda
| |
University of Alberta
|
Dubiel, Malgorzata
| |
Simon Fraser University
|
Haghighi, Maryam
| |
University of Ottawa
|
Hammond, Rebecca
| |
Acadia University
|
He, Jing
| |
Carleton University
|
Lambert, Caroline
| |
University of Montreal
|
MacCaull, Wendy
| |
St. Francis Xavier University
|
Masuda, Ariane
| |
University of Ottawa
|
Matthews, Asia
| |
Queen's University
|
McLellan, Karyn
| |
Dalhousie University
|
Montazeri, Zahra
| |
University of Ottawa
|
Moura, Lucia
| |
University of Ottawa
|
Mwangangi, Sadia
| |
University of Regina
|
Namazi, Maryam
| |
University of Victoria
|
Nevins, Monica
| |
University of Ottawa
|
Nikitina, Lidia
| |
Carleton University
|
Plosker, Sarah
| |
University of Regina
|
Sajna, Mateja
| |
University of Ottawa
|
Soontiens, Nancy
| |
University of Waterloo
|
Tyson, Rebecca
| |
University of British Columbia (Okanagan)
|
Vingilis-Jaremko, Larissa
| |
Canadian Association for Girls In Science
|
Yue, Hong
| |
Concordia University
|
Zhou, Ping
| |
St. Francis Xavier University
|
Inscription
L'inscription en ligne est completé, mais vous pouvez quand même
assister à l'atelier CWiMAC 2008. Dans ce cas, les frais
d'inscription ($75) sont payables au debut de la conférence à Ottawa.
L'enregistrement et réception de bienvenue debutent à 16h, le
4 décembre, à la salle DMS 1140, dans le nouveau pavillion Desmarais.
Ce pavillion ce trouve au nord-ouest du campus principal (55 avenue
Laurier est). (Voir la carte)
Aide financière
La date limite pour les demandes d'appui financière est passé. La
comité considérera toute demande supplémentaire cas par cas jusqu'au
25 novembre, ou jusqu'à ce que les fonds restants seront épuisées.
Événements CWiMAC précédents
- CWiMAC2006,
7-8 décembre 2006, L'institut Fields, Toronto, Ontario
- CWiMAC2005,
21-23 juillet 2005, Centre de recherches international de Banff, Alberta
- CWiMAC2003,
12-13 juin 2003, L'université d'Alberta, Edmonton, Alberta
Pour nous joindre
cwimac08@cms.math.ca